Czym jest dieta niskosodowa i jak wprowadzić ją w życie?

Dieta niskosodowa

Fot. PixaBay

Dieta niskosodowa, jak sama jej nazwa wskazuje, polega na ograniczaniu w spożywanych posiłkach ilość sodu, a konkretniej… soli. Jednak jak dobrze wszyscy wiemy, nie jest zadanie łatwe, bo sól dodawana jest pod różną postacią niemal do wszystkiego, co spożywamy na co dzień. Jak więc wprowadzić taką dietę w życie i czy jest w ogóle sens?

Wiele jest rodzajów soli, która może trafić do ludzkiego organizmu pod różnymi postaciami. Jednocześnie sól stanowi jedno z najważniejszych źródeł sodu, który powinien być przecież dostarczany do ciała. Sam sód, jest mikropierwiastkiem, który jest niezbędny do życia i tego, by nasz organizm prawidłowo mógł regulować gospodarką wodną. Utrzymuje także odpowiedni stan uwodnienia komórek nerwowych, a także tkanek mięśniowych. Dlaczego więc należy wprowadzać dietę, która ma ograniczyć liczbę sodu, skoro jest on tak ważny?

Dieta niskosodowa – czym jest?

Jednym z powodów, dla których należy ograniczyć liczbę produktów zawierających sód w naszej diecie, jest fakt, że spożywa się go zwyczajnie… za dużo. W końcu jak mówi stare przysłowie – co za dużo to niezdrowo i tak jest w tym przypadku. Sód pod różną postacią znajduje się w wielu produktach spożywczych. Czasem występuje po prostu jako sól, czyli związek NaCl, a czasem jako glutaminian sodu, soda oczyszczona czy nawet proszek do pieczenia. Sód jest więc wszędzie. Jak skutecznie ograniczyć jego spożywanie (pamiętajmy, że nie wolno go całkowicie wyeliminować z naszego jadłospisu!)?

Rozwiązaniem jest dieta niskosodowa, której głównym zadaniem jest wyeliminowanie z posiłków dostarczanych organizmowi, które w nadmiarze mu zwyczajnie szkodzą. Głównie będzie tu chodziło o zaprzestanie spożywania dań typu „fast food”, które jest często bardzo bogate w sód, żywności typu „instant” czy warzyw konserwowych i wędlin. Zanim jednak przejdziemy do konkretów, warto wiedzieć, czym może grozić nadmiar soli w organizmie.

Dieta niskosodowa

Fot. PixaBay

Nadmiar soli, czyli co nam szkodzi

Nie powinniśmy się raczej martwić tym, że nasz organizm odczuje brak sodu, bo spożywamy go w naprawdę bardzo dużej ilości. To jego nadmiar powinien przysporzyć nam zmartwień. Może bowiem prowadzić do poważnych schorzeń, a wśród nich należy wymienić takie choroby, jak nadciśnienie tętnicze, otyłość, udar mózgu, kamienica nerkowa czy nawet rak żołądka. Dobrze więc widać, że w tym przypadku nadmiar, nie służy niczemu dobremu. Im więcej sodu w organizmie, tym większe prawdopodobieństwo zachorowania na którąś z powyżej wymienionych chorób.

Dlatego tak ważne jest, by osoby u których zdiagnozowano już np. nadciśnienie tętnicze rozważyły dietę bez soli. Wszystko oczywiście najlepiej pod kontrolą lekarza specjalisty lub dietetyka, który odpowiednio wszystko rozpisze. Niezależnie od tego, czy ktoś jest chory czy też nie, eliminacja z diety produktów szkodliwych dla organizmu, powinna być priorytetem.

Jak wprowadzić dietę niskosodową w życie?

Kiedy zdecydujemy się już na to, żeby wprowadzić w życie zasady diety niskosodowej, czeka nas kilka ograniczeń. Te z początku mogą wydawać się trudne lub nawet „nie do przeskoczenia”, ale wszystko jest kwestią przyzwyczajenia oraz odpowiedniego podejścia do spraw żywieniowych. Należy bowiem pamiętać, że to własne zdrowie powinno być dla nas najważniejsze, a nie to, czy stołujemy się w „Fast foodach”. Przejdźmy jednak do rzeczy. Czego należy unikać w diecie niskosodowej?

Podczas gotowania trzeba będzie wprowadzić kilka ograniczeń, a wśród nich najważniejszym jest to, żeby wyeliminować chlorek sodu. Oznacza to, że należy się pożegnać solą występującą w przeróżnych mieszanych przyprawach, ale także i solą kuchenną, solą morską czy nawet solą himalajską. Nie powinno się także używać kostek rosołowych, a jedynie korzystać z naturalnych składników. Warzywa także zawierają sód, ale w minimalnej ilości, która nie będzie szkodzić, a już na pewno nie w takim stopniu, jak ten przetworzony.

Czego jeszcze unikać na diecie niskosodowej?

Czy wyeliminowanie soli z kuchni musi był więc całkowite? Na szczęście nie, bo zamiast tej zwykłej, kuchennej, można używać soli potasowej lub magnezowej. Nie powinniśmy odczuć różnicy w smaku gotowanych potraw, a nasz organizm nam za to podziękuję. Jeżeli obawiamy się jednak, że zabraknie nam „smaku”, można swobodnie stosować więcej ziół, a nawet czosnek czy cytrynę. Należy także wyeliminować sosy, a wśród nich najbardziej sojowy oraz rybny. Także te „gotowe” sosy, które wystarczy zalać wodą (np. do dań sałatkowych), powinny zniknąć z naszej kuchni i to jak najszybciej.

Dieta niskosodowa

Fot. PixaBay

W przypadku diety niskosodowej powinno się także ograniczyć lub też całkowicie wyeliminować produkty, które mają w sobie za dużo sody. Chodzi tutaj przede wszystkim o wędliny, kiełbasy oraz przetwory mięsne. Kolejną grupą, której powinno się unikać to pieczywo oraz ser żółty. Oczywiście nie należy zapominać także o tym, że z naszego stołu powinny zniknąć wszelkie słone przekąski, czyli np. chipsy, krakersy czy solone orzeszki. Powinno się także unikać dań garmażeryjnych oraz „instant”.

Ogólne zasady diety niskosodowej

Patrząc na to, co napisaliśmy wyżej, można się odrobinę przerazić. Nie ma jednak powodów do obaw, bo dieta niskosodowa nie różni się specjalnie od każdej innej diety. Najlepiej spożywać w niej posiłki o stałych, określonych porach. W zależności od potrzeb lub zaleceń specjalisty, takich posiłków powinno być od 3 do 5 w ciągu dnia. Wśród nich powinny się znaleźć oczywiście owoce, a najlepiej jakby unikało się przy tym jeszcze smażenia na głębokim oleju czy dań w panierce. Najlepiej więc wybierać dania, które są gotowane na parze, zwyczajnie gotowane lub pieczone.

I choć ser żółty nie powinien pojawia się w naszym jadłospisie, to nie oznacza, że należy całkowicie rezygnować z wszelkiego nabiału. Ten powinno się spożywać przynajmniej raz dziennie, ale należy wtedy wybierać taki, który ma niską zawartość sodu. Nie powinno się także zapominać o tym, żeby do naszego organizmu trafiła duża ilość wody, czyli minimum 1.5 litra dziennie. Dieta niskosodowa z początku może być trudna, ale wszystko jest kwestią przyzwyczajenia. I należy pamiętać, że wprowadza się ją w życie po to, żeby żyć zdrowiej i dłużej. A to już nie ma ceny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.