System start-stop: czy dla każdego?

Samochody z silnikiem TSI wyposażone są w system start-stop. Ma on na celu ograniczenie emisji spalin oraz poziomu zużywanego paliwa.

System start-stop: jak to działa?

  1. System start-stop odpowiada za to, że za każdym razem, kiedy samochód się zatrzymuje (np. na światłach, w korku) silnik zostaje wyłączony.
  2. W samochodach z manualną skrzynią biegów system start-stop zaczyna działać po włączeniu luzu i zwolnieniu pedału sprzęgła. W samochodach ze skrzynią automatyczną  – gdy trzymamy wciśnięty pedał hamulca.
  3. Dopóki stoimy, albo dopóki starcza prądu w baterii, silnik pozostaje wyłączony. Kiedy ruszamy,  czyli ponownie wciskamy pedał sprzęgła, silnik podejmuje pracę. Rozrusznik działa natychmiast – zajmuje mu to mniej niż sekundę.
  4. W ruchu miejskim zużycie paliwa może dzięki systemowi start-stop spaść nawet o 15%.
  5. Podczas postoju samochód nie emituje szkodliwych spalin – łatwo wyobrazić sobie korek, w którym stoją wyłącznie samochody z silnikami TSI…

 

system start-stop

 

Trochę techniki, czyli start-stop okiem fachowca

  1. Samochody wyposażone w system start-stop są wyposażone we wzmocnione podzespoły, przystosowane do znacznie większych obciążeń (rozrusznik, alternator, akumulator).
  2. Jeśli akumulator jest zbyt słaby (albo jeśli silnik ma zbyt wysoką/niską temperaturę) system start-stop nie uruchomi się, kiedy zatrzymamy się na światłach, ale nie oznacza to, że jest zepsuty! Zacznie on działać ponownie, gdy przejedziemy dłuższy kawałek trasy akumulator się podładuje. Akumulator w samochodzie z systemem start-stop musi cechować się wyższą odpornością na pracę cykliczną i wytrzymywać szybkie ładowanie prądem o dużym natężeniu.
  3. Układ start-stop można po prostu wyłączyć – zawiesić jego działanie. Jest wyposażony w specjalny przełącznik.
  4. Najnowocześniejsze systemy star-stop umożliwiają wyłącznie silnika nawet, jeśli samochód jeszcze się nie zatrzymał, a toczy się siłą rozpędu.
  5. Silniki TSI z systemem start-stop wymagają regularnego i rzetelnego serwisowania. Szczególną uwagę należy zwrócić na elementy ułatwiające rozruch: układ zapłonowy, świece, wtryskiwacz w Dieslu.

start-stop TSI

Kupując samochód z silnikiem TSI i systemem start-stop wpisujemy się w trend nakazujący, zwłaszcza w ruchu miejskim, ograniczenie spalin koszmarnie zanieczyszczających nasze środowisko naturalne.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.