Energia odnawialna w Polsce? Odnawialne źródła energii to nie chwilowa moda czy ekologiczny szał: to konieczność wynikająca z faktu, że źródła nieodnawialne, czyli takie, które odtwarzają się bardzo powoli albo nie odtwarzają wcale (ropa naftowa, węgiel, gaz ziemny) nie są w stanie zaspokoić potrzeb ludzkości. Źródła odnawialne regenerują się w krótkim czasie, a ich stosowanie nie wiąże się z groźbą nagłego deficytu. O czym mowa? Wiatr, promieniowanie słoneczne, fale morskie, źródła geotermalne. O ile paliwa takie jak węgiel stanowią źródło ponad 85% energii na naszym globie, o tyle stanowią też jedno z najpoważniejszych źródeł zanieczyszczenia środowiska naturalnego i globalnego ocieplenia.
Zalety energii odnawialnej
W Polsce odnawialne źródła energii – głównie biomasa, wiatr i hydroenergetyka – zaspokajają 4.2% zapotrzebowania na energię. Energia odnawialna w Polsce z roku na rok zyskuje coraz więcej zwolenników. Ogniwa fotwoltaniczne zainstalowano między innymi na dachu siedziby Toyota Motor Poland. Ilość generowanej przez nie energii pozwoliłaby na przejechanie wyłącznie w trybie elektrycznym ponad 26 000 km Toyotą Prius Plug-in Hybrid. Realizowany przez RWE projekt ma szanse zachęcić Polaków do baczniejszego przyjrzenia się zaletom energii odnawialnej. Przewiduje się, że instalacja na warszawskim dachu firmy produkować będzie około 5 MWh energii elektrycznej w skali roku, co przełoży się na oszczędność ponad 4 ton CO2 rocznie, nieprzerwanie w okresie funkcjonowania instalacji, czyli co najmniej przez 25 lat.
Pasywny dom, ekologicznie aktywny właściciel
Jeśli energia odnawialna w Polsce będzie zyskiwać zwolenników w takim tempie jak dotychczas, jest szansa, że kolektory słoneczne, które coraz częściej pojawiają się na dachach tzw. domów pasywnych (czyli nastawionych na maksymalną oszczędność energii) na stałe wejdą do naszego krajobrazu. Podobnie jak przydomowe elektrownie wiatrowe, które są w stanie małe gospodarstwo domowe uniezależnić od zewnętrznych dostawców energii. Toyota słynie z zamiłowania do nowości technologicznych, czego najlepszym dowodem jest fakt, że 17 lat temu wprowadziła na rynek Priusa, pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód hybrydowy. Teraz, biorąc udział realizacji projektu RWE Polska „Business For Nature”, raz jeszcze potwierdza swój status innowatora.