Nowelizacja ustawy o CIT wprowadziła nowy obowiązek sporządzania i podawania do wiadomości publicznej informacji o realizowanej przez przedsiębiorstwo strategii podatkowej. Mimo że wymóg ten dotyczy tylko niektórych firm, to wśród podatników rodzi wiele pytań i wątpliwości. Kto jest zobowiązany do sporządzenia strategii podatkowej? Podpowiadamy.
Czym jest strategia podatkowa?
Ze względu na to, że obecnie nie została jeszcze sprecyzowana definicja prawna, która określałaby, czym jest strategia podatkowa, nie można jednoznacznie zdefiniować tego pojęcia. Jednak autorzy wytycznych w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego wskazują, że dokument ten powinien uwzględniać misję podatkową i wizję przedsiębiorstwa, a także jego długoterminowe cele. Musi informować o tym, że firma traktuje kwestie podatkowe jako część swojej odpowiedzialności. Dokument ten powinien być spójny ze strategią podmiotu, który go przygotowuje, a dodatkowo być zawsze aktualny, a więc dopasowany do zmian, które zachodzą w organizacji.
Kogo dotyczy obowiązek przygotowania strategii podatkowej?
Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od osób prawnych, która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku, obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczy podatników, których przychody w roku podatkowym przekroczyły wysokość 50 milionów euro (według średniego kursu NBP z ostatniego dnia kalendarzowego poprzedzającego rok sprawozdawczy).
Obowiązek sporządzenia strategii podatkowej spoczywa również na wszystkich grupach kapitałowych, niezależnie od wartości ich przychodów. Dotyczy grupy jako całości, a także wszystkich spółek, które wchodzą w jej skład.
Przepisy dotyczące obowiązku sporządzania strategii podatkowej nie dotyczą jednak podmiotów będących stroną umowy o współdziałaniu zawartej z szefem Krajowej Administracji Skarbowej.
Jak opublikować informacje o strategii podatkowej?
Nowelizacja ustawy o podatku od osób prawnych określa sposób publikacji strategii. Zgodnie z nią podatnik, który jest zobowiązany do sporządzenia takiej informacji, powinien umieścić ją na swojej stronie internetowej. W sytuacji, kiedy takowej nie posiada – na stronie podmiotu powiązanego. Informacja o strategii podatkowej musi być opublikowana w języku polskim, a o fakcie umieszczenia jej na stronie internetowej należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika mailowo, uwzględniając w wiadomości adres strony internetowej, na której opublikowana jest ta informacja.