Układ kierowniczy samochodów to jedna z kluczowych części, która odpowiada za bezpieczeństwo na drodze. W artykule omówimy najczęstsze usterki występujące w maglownicach i przekładniach kierowniczych. Dowiedz się, na co zwrócić szczególną uwagę podczas eksploatacji pojazdu.
Problemy z maglownicami
Maglownice są głównym elementem układu kierowniczego, który odpowiada za przekazywanie ruchu koła kierownicy do kół pojazdu. W wyniku zużycia mogą wystąpić luzy w maglownicy, co objawia się nieprecyzyjnością oraz skakaniem koła kierownicy podczas jazdy. Czasem może dojść do uszkodzeń mechanicznych, takich jak pęknięcia czy złamania wału łączącego koło kierownicy z maglownicą, co może spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Regularne przeglądy i kontrola stanu technicznego maglownicy pozwolą wykryć i wyeliminować problemy związane z tym kluczowym elementem.
Awarie przekładni kierowniczych
Przekładnie kierownicze mają za zadanie zmieniać kąt obrotu koła kierownicy na kąt skrętu kół, co pozwala na manewrowanie pojazdem. Najczęstsze usterki związane z przekładniami to nieszczelności układu, które prowadzą do wycieku płynu wspomagania oraz uszkodzenia łożysk. Kolejnym problemem jest zużycie zębatek przekładni, które może objawić się zwiększonym hałasem podczas skręcania oraz utratą precyzji działania. Aby uniknąć awarii przekładni kierowniczych, warto systematycznie kontrolować stan techniczny tych podzespołów i wymieniać uszkodzone części na nowe.
Zapobieganie problemom w układzie kierowniczym
Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze spowodowanych uszkodzeniem układu kierowniczego, należy przede wszystkim dbać o regularne przeglądy techniczne i serwisowanie pojazdu. Warto także zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie geometrii zawieszenia oraz równomierne zużycie opon, które mają bezpośredni wpływ na pracę maglownic i przekładni. Ponadto, kontrola poziomu płynu wspomagania kierownicy oraz stosowanie wysokiej jakości oleju przekładniowego pozwoli na utrzymanie odpowiedniej smarowania i ochrony przed szybkim zużyciem układu kierowniczego.