Paraliż senny – co to takiego?

Pojęcie „paraliż senny” odnosi się do pewnego rodzaju zaburzenia snu, a doświadczył go przynajmniej raz w życiu niemal każdy z nas. Z czym właściwie mamy do czynienia i jak rozpoznać, że to właśnie to zaburzenie? Czy i w jaki sposób można z nim walczyć?

Co to jest paraliż senny?

To dość nieprzyjemny stan, który polega na uczuciu paniki, przerażenia przy jednoczesnej niemożności ucieczki od niego, ponieważ ciało pozostaje poza naszą kontrolą. Nie śpi jedynie mózg, który wysyła do nas błędne informacje o potencjalnym zagrożeniu. Paraliż senny to stan krótkotrwały, jednak dość intensywnie odczuwany. W efekcie budzimy się niespokojni i nie potrafimy skoncentrować się i uspokoić przez znaczą część dnia. Zwykle dotyczy on fazy REM, ale można go też doświadczyć tuż przed zaśnięciem bądź w sytuacji nagłego wytrącenia ze snu czy wybudzenia.

Paraliż senny – objawy

Zaburzeniu temu towarzyszy szereg dość nieprzyjemnych doznań. Najczęstsze z nich to uczucie irracjonalnego strachu i przerażenia. Inne objawy jakie wysyła paraliż senny dotyczą fizycznych aspektów tego zjawiska, a są to: zimny pot, przyspieszony rytm serca i oddech, porażenie mięśni, niemożność wydania z siebie nawet jednego dźwięku. Niekiedy dochodzą do tego omamy słuchowe oraz halucynacje wzrokowe, co potęguje uczucie lęku i paniki.

paraliż senny - lęk

Dlaczego dochodzi do tego zaburzenia?

Paraliż senny wywołują silnie przeżywane w ciągu dnia emocje – głównie te o negatywnym zabarwieniu. Jest on również uzależniony od permanentnego stresu. Może go również wywołać nadużywanie substancji psychoaktywnych, a także rozregulowany tryb życia. Do paraliżu sennego mogą się też przyczynić pewne zmiany chemiczne w mózgu. Jest on też uzależniony od naszego stylu życia – bardziej narażone na jego występowanie są osoby, które żyją szybko, intensywnie, nie dając sobie czasu na solidny wypoczynek.

Paraliż senny – leczenie

Mimo, iż paraliż senny nie stanowi zagrożenia dla naszego życia, to jeśli powtarza się zbyt często, powinniśmy udać się po pomoc do neurologa. Specjalista z pewnością zaleci nam wykonanie określonych badań, które pozwolą wyeliminować takie groźne przyczyny tego zaburzenia jak na przykład epilepsja oraz bezdech senny. Po drugie otrzymamy od niego fachowe wsparcie uzależnione od stopnia zaawansowania zaburzenia. Czasem wyciszenie objawów jest możliwe jedynie przy wdrożeniu farmakoterapii. Kiedy indziej wystarczy zmiana nawyków – zarówno życiowych (codziennych), jak i żywieniowych.

Z kolei z tego poradnika: https://infostrow.pl/zdrowie/paraliz-senny-jak-leczyc/cid,90799,a  możecie dowiedzieć się również, jak istotną rolę w leczeniu paraliżu sennego odgrywa higiena snu.

higiena snu a paraliż senny

***

Aby zapewnić sobie spokojniejszy sen, warto również zastosować aromaterapię z wykorzystaniem na przykład olejku konopnego, który pomaga w zasypianiu nie wywołując efektu uzależnienia czy otępienia czy też aromatu zielonej herbaty działającej wyciszająco na umysł i ciało. Dobrym rozwiązaniem jest też zakup materaca o zdrowotnych właściwościach. Oferuje go m.in. firma Tempur, a efekty, jakich możemy się spodziewać to nie tylko głęboki relaks, spokojnie przespana noc, ale również zdrowszy kręgosłup oraz efekt głębokiej regeneracji organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.