młody hejter

Przytul hejtera

uważaj na hejterówHejter – kto to taki? Tobie tłumaczyć nie trzeba, jesteś dorosły, doskonale wiesz, że życie w sieci rządzi się swoimi prawami. Ale jak wytłumaczyć dzieciom, bezkrytycznym wielbicielom nowych technologii, że nienawistne komentarze, podjudzanie do kłótni, ubliżanie, obrażanie – cała ta mowa nienawiści, to tylko skutek – nie przyczyna? Skutek czego, zapytasz.

Skutek nieumiejętności nawiązywania kontaktów w inny sposób. Oczywiście możesz uznać, że hejtowanie to nie jest nawiązywanie kontaktów. Psychologowie są innego zdania: dla hejtera każdy odzew na jego hejt jest namiastką kontaktu, rozmowy. Daje mu złudzenie, że ktoś się nim interesuje (choćby to było zainteresowanie wynikające wyłącznie z pobudek negatywnych); że to, co wypisuje w komentarzach jest ważne.

Wytłumacz dziecku:

– co to jest hejt

– co to jest trolling

– co to jest ban

– kto to jest i jakie ma możliwości moderator strony internetowej, ściany/grupy na portalu społecznościowym

Powiedz, że społeczność internetowa powinna rządzić się takimi maluch przy komputerzesamymi prawami jak społeczność, którą zna: domowa, szkolna, koleżeńska. Takimi samymi, tylko… bardziej. Bo kiedy widzi się człowieka twarzą w twarz, złe słowa czasem więdną w ustach. Internetowa anonimowość bywa zasłoną dla naszych działań i słów, bo wydaje nam się, że nikt nigdy się nie dowie, że to my jesteśmy tymi hejterami.

Wytłumacz dziecku

– że tak naprawdę Internet nie jest do końca anonimowy, że internautę – hejtera można namierzyć i pociągnąć do odpowiedzialności

– że jeśli trafi na hejtera, powinno szukać pomocy u dorosłych.

Z danych Fundacji Dzieci Niczyje wynika, że  z mową nienawiści w internecie styka się 4 na 10 młodych ludzi (14-17 lat), a zjawiska zmasowanych ataków w sieci, tzw. cyberprzemocy, których elementem jest również przemoc werbalna, doświadczył już co piąty nastolatek w Polsce (21,5%).

16 kwietnia w Pałacu Prezydenckim została zainaugurowana kampania społeczna przeciwko przemocy werbalnej w internecie „Przytul hejtera”.

Jej celem jest uświadomienie młodzieży szkodliwości internetowego hejtu i mowy nienawiści, a także zaprezentowanie metod reagowania na te zjawiska. Organizatorem akcji jest Fundacja Dzieci Niczyje, a partnerem firma Facebook. Honorowy patronat nad kampanią objęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska.

 

Polecane w serwisie

Popularne artykuły