Samochody z silnikiem TSI wyposażone są w system start-stop. Ma on na celu ograniczenie emisji spalin oraz poziomu zużywanego paliwa.
System start-stop: jak to działa?
- System start-stop odpowiada za to, że za każdym razem, kiedy samochód się zatrzymuje (np. na światłach, w korku) silnik zostaje wyłączony.
- W samochodach z manualną skrzynią biegów system start-stop zaczyna działać po włączeniu luzu i zwolnieniu pedału sprzęgła. W samochodach ze skrzynią automatyczną – gdy trzymamy wciśnięty pedał hamulca.
- Dopóki stoimy, albo dopóki starcza prądu w baterii, silnik pozostaje wyłączony. Kiedy ruszamy, czyli ponownie wciskamy pedał sprzęgła, silnik podejmuje pracę. Rozrusznik działa natychmiast – zajmuje mu to mniej niż sekundę.
- W ruchu miejskim zużycie paliwa może dzięki systemowi start-stop spaść nawet o 15%.
- Podczas postoju samochód nie emituje szkodliwych spalin – łatwo wyobrazić sobie korek, w którym stoją wyłącznie samochody z silnikami TSI…
Trochę techniki, czyli start-stop okiem fachowca
- Samochody wyposażone w system start-stop są wyposażone we wzmocnione podzespoły, przystosowane do znacznie większych obciążeń (rozrusznik, alternator, akumulator).
- Jeśli akumulator jest zbyt słaby (albo jeśli silnik ma zbyt wysoką/niską temperaturę) system start-stop nie uruchomi się, kiedy zatrzymamy się na światłach, ale nie oznacza to, że jest zepsuty! Zacznie on działać ponownie, gdy przejedziemy dłuższy kawałek trasy akumulator się podładuje. Akumulator w samochodzie z systemem start-stop musi cechować się wyższą odpornością na pracę cykliczną i wytrzymywać szybkie ładowanie prądem o dużym natężeniu.
- Układ start-stop można po prostu wyłączyć – zawiesić jego działanie. Jest wyposażony w specjalny przełącznik.
- Najnowocześniejsze systemy star-stop umożliwiają wyłącznie silnika nawet, jeśli samochód jeszcze się nie zatrzymał, a toczy się siłą rozpędu.
- Silniki TSI z systemem start-stop wymagają regularnego i rzetelnego serwisowania. Szczególną uwagę należy zwrócić na elementy ułatwiające rozruch: układ zapłonowy, świece, wtryskiwacz w Dieslu.
Kupując samochód z silnikiem TSI i systemem start-stop wpisujemy się w trend nakazujący, zwłaszcza w ruchu miejskim, ograniczenie spalin koszmarnie zanieczyszczających nasze środowisko naturalne.